Milyen kalciumkészítményt szedjünk?
1963-ban kutatók az angliai North Yorkshire-ből biztonságosnak és hatékonynak találták a bórt az artritisz kezelésében. Azt is felfedezték, hogy a bór pótlása csökkentette az artritiszes fájdalmakat, és az ízületi gyulladás okozta kényelmetlenségeket. A combcsontokban, az ízületi folyadékban a bór koncentrációja az artritiszes betegeknél alacsonyabb volt, mint az egészségesek között. A bór-étrendkiegészítőt szedő vizsgálati alanyok sokkal szilárdabb csontokkal rendelkeztek, mint a bórt nem szedő kontrollcsoport tagjai! Amikor összehasonlító földrajzi vizsgálatokat is végeztek, kiderült, hogy azokban a régiókban, ahol a bór bevitele alacsony (napi 1mg vagy kevesebb), az artritisz előfordulása 20 és 70% között van, ellenben azokon a területeken, ahol a bórbevitel 3–10 mg naponta, az ízületi gyulladás előfordulási aránya 0–10%. Fenti vizsgálat nem terjedt ki a csontsűrűség változására földrajzi régiók szerint, de számos egyéb vizsgálat született a csontritkulás és csontvesztés témájában.
1993-ban a brit Journal of Nutrition publikált egy vizsgálatot, melynek címe ”Az alacsony bórtartalmú diéta és a bórkiegészítés hatása a csontokra, makroelem-, és szexhormon-anyagcserére poszt-menopauzális nőkben”. A vizsgálat eredményei szerint a bórbevitel növelése napi 0,25 mg-ról, napi 3,25 mg-ra megemeli a vérplazma ösztradiol- (női nemi hormon), és tesztoszteron-szintjét, és csökkenti a vizelettel történő kalciumürítést menopauza után lévő nőkben. Számunkra a legérdekesebb eredmény az, hogy a bór alacsony szintje fokozott kalciumvesztést eredményez. Ha visszaemlékszünk, hogy miért tanácsos visszafogni kávéfogyasztásunkat, akkor az egyik fő indok az, hogy a kávé fokozza a kalciumürítést.
Egy 2001-ben a Journal of Animal Science-ben publikált tanulmány a bórbevitel hatását vizsgálta a növekedésre, a csontok mechanikai jellemzőire, valamint a kalcium-foszfor anyagcserére malacokban. Arra a következtetésre jutottak, hogy a táplálék kiegészítése bórral fokozza a növekedést, és a csontok erejét.
Hogyan is működik a bór? Az USA mezőgazdasági minisztériuma által végzett vizsgálatban menopauza utáni nőknek napi 3 mg bórt adtak. Az eredmények azt mutatták, hogy a bór 44%-kal csökkenti a kalcium kiválasztását a vizelettel, ezen kívül aktiválja az ösztrogént és a D-vitamint.
Egy 1994-ben megjelent cikk, három – idős nőkön, és férfiakon végzett – vizsgálat eredményeit összegzi, melyekben a bór hatásait vizsgálták az agy elektrofiziológiájára, és a szellemi teljesítményre. Az alacsony bórbevitel jelentősen alacsonyabb szellemi teljesítményt, rosszabb rövid és hosszú távú memóriát, gyengébb érzékelést, rosszabb kézügyességet, gyengült figyelmet eredményezett. A három vizsgálat eredményei alapján kijelenthetjük, hogy a bór jelentős szerepet játszik az agy működésében, a szellemi teljesítményben, és ismét bebizonyosodott, hogy a bór az emberi élethez nélkülözhetetlen nyomelem.
Természetesen számos további vizsgálat létezik, mely a bór kedvező hatásait igazolja a csontritkulásban, és az ízületi gyulladásban, de a felsoroltak is bizonyítják a bór fontosságát az erős csontozat kifejlődésében, az artritisz megelőzésében, gyógyításában.
Bór a táplálékunkban
A bór gyümölcsökben és zöldségekben fordul elő. A legtöbb táplálkozás tudós szerint napi két adag friss zöldséget, és két adag gyümölcsöt kellene fogyasztanunk minimum, hogy fedezzük a napi bórszükségletünket. Természetesen a talajnak, melyben a növények teremnek, megfelelő bórtartalma kell legyen.
A kalciumtartalmú táplálékkiegészítők akkor eredményesek, ha napi 3,75 mg jól felszívódó bórt, 1000 mg jó minőségű kalciumot és 500 mg magnéziumot tartalmaznak.
forrás: Dr. Antal Dezső/drmineral.hu




Megjelent a Szimpatika magazin 2012. májusi száma!
Szóljon hozzá!