Az oktatás ügy! – Anyaszemmel
azért kell hajtani, hogy a pontszerző tárgyakból meglegyen az ötös, ne „veszítsen” pontot a diák, mert az egész továbbtanulása múlhat azon a matek négyesen. Ne már! Tizenhárom–tizennégy éves gyerekekről beszélünk, nem gépekről, akik a középiskolai tanulmányaikat szeretnék elkezdeni.
A hetedik év végi és nyolcadik félévi jegyeken kívül sok helyen egyetlen központi magyar–matek írásbeli dolgozat dönthet arról, hogy melyik gimnáziumba, melyik tagozatra járhat majd a gyerek. Nem kétlem, valami alapján muszáj rangsorolni a diákokat, de pl. kéttannyelvű képzésre felvenni gyerekeket anélkül, hogy látták, hallották volna egyáltalán a tanulót, szerintem nem túl szerencsés. Ugyanígy vélekedem sok speciális tagozatról, ahol az alkalmasság, a rátermettség, a motiváció vizsgálata talán még fontosabb lenne, de legalább ugyanolyan fontos, mint az alaptudás felmérése két tárgyból. Több középiskolában tartanak szóbeli meghallgatást is, sok helyen a választott iránynak megfelelő tárgyakból, így sokkal jobban megítélhető, hogy odavaló-e a diák, vagy sem.
Bori lányunk egy ötéves nyelvi-kommunikációs osztályt választott ki a rengeteg felmerülő lehetőség közül, amely szerencsére messze sincs tőlünk, egyetlen nehézsége, hogy úgynevezett „tehetséggondozó” felvételi feladatsort kellett megírni magyarból és matematikából is. Ez sokak szerint emelt szintű felvételit jelent, de más vélemények szerint nem igényel több tudást, csak komplexebb, logikusabb gondolkodást. Ebben bízom én is, mert lánykám a humán tárgyakkal nagyon jóban van, de a matek az a tárgy, amivel egy pontot vesztett, mert négyes(!) lett tavaly év végén.
Természetesen a mi lányunk is több helyre adta be a jelentkezését, ezért megírta a központi írásbelit is, és a tehetséggondozó felvételit is, és legalább két szóbelire is várható, hogy behívják. Őt nem is féltem, neki valók az ilyen megmérettetések, de mi van azzal a több száz diákkal, akinek sok ez a terhelés – el sem tudom képzelni Bence fiamat, hogyan veszi majd öt év múlva ezt az akadályt.
Bár lehetséges, hogy csak nekem tűnik túl nagy dolognak ez az egész, és a mai gyerekeknek meg se kottyan, ők már rutinos vizsgázók lesznek, mire az egyetemen kell majd megfelelniük...
Akkor sem hiszem, hogy normális rendszer az, ahol már hatévesen azon izgul egy kisgyermek, hogy felveszik-e az általános iskolába, hogy „elég jól” teljesített-e a felvételin? Annak sem szabadna előfordulni, hogy egy kamasz lány több kilót fogyjon a gimnáziumi felvételik időszakában a stressztől. Persze nem tudom, miért csodálkozom, hiszen nálunk a bölcsődébe és az óvodába volt a legnehezebb bekerülni, de ez legalább csak nekem okozott gyomorgörcsöt, és nem a kisfiamnak...
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Virtuális valóság technika segíti a gyermeksebészek munkáját
- Nőként kisebb eséllyel kapunk segítséget?
- A bőrfiatalítás aranyszabálya az életkornak megfelelő arcápoló
- Van-e összefüggés a pikkelysömörös tünetek és az étrendünk között?
- A tapintás segíti az önfelismerést
- Mit súg a bőrünk? - Bőrtünetek melyek cukorbetegségről árulkodnak
- A gerincproblémák minden korosztályt érintenek
- Nem a korral jár - Szívelégtelenség gyerekeknél
- Amit a D-vitaminról eddig tudunk
- Civilizációs betegség lett a kusza fogazat
- Miért fontos a gyermekközpontú válás?
- Természetes nyugtatók - nem csak szorongásra
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!