Kockázatok és mellékhatások

2013. 04. 05.
|
„A kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!” De mik is lehetnek ezek a kockázatok? Mire kell odafigyelnünk egy új gyógyszer szedésekor? És mit tegyünk, ha allergiás tüneteket észlelünk magunkon? Kérdéseinkre Komlósi Imréné szakgyógyszerész válaszolt.

Mikor alakulhat ki gyógyszerallergia?

A gyógyszerallergia soha nem veleszületett probléma, azonban bármikor, akár felnőttkorban is kialakulhat. Bármilyen szer, amivel az ember szervezete korábban még nem találkozott, allergizálhat. Amennyiben egy hatóanyagról kiderül, hogy allergiás reakciót vált ki, többé nem alkalmazható a páciensnél.

Mindig a hatóanyag okozza az allergiás tüneteket?

Általában vagy a hatóanyagra reagál valaki allergiával, vagy a vivőanyagra. A vivőanyagokkal kapcsolatban egyszerűbb a probléma megoldása, mert egy másik gyár által készített, de nem ugyanazon vivőanyagot feldolgozó készítményt bátran lehet használni a továbbiakban.

Más típusú túlérzékenység befolyásolhatja-e a gyógyszeres kezelés hatékonyságát?

Igen. Ha valaki például tejcukor-allergiás, akkor csak laktózmentes termékeket használhat; cukorbeteg pácienseknél pedig nem alkalmazhatók azok a készítmények, amelyek vivőanyagként cukrot tartalmaznak.

Különféle gyógyszerek együttes szedése okozhat allergiás tüneteket?

A több gyógyszer egy időben történő alkalmazása során fellépő esetleges zavarok valójában nem allergiás reakciók. Ebben az esetben a készítmények kiszámíthatatlan módon hatnak egymásra. Ez a kölcsönhatás lehet olyan, hogy az első készítmény a második hatását fokozza, de történhet épp az ellenkezője is: egyik rontja a másik felszívódását.

Milyenek a gyógyszerallergiás tünetek?

Nagyrészt olyanok, mint bármely más allergia tünetei. Jelentkezhet csalánkiütés – ilyenkor piros, különböző nagyságú, égő és viszkető foltok jelennek meg a testen –, rosszabb esetben ödéma keletkezhet, a legsúlyosabb esetben pedig gégeödéma, ami végül fulladáshoz vezethet.

Mit tegyünk, ha észleljük az allergia tüneteit?

Heves reakció, gégeödéma kialakulásakor feltétlenül orvoshoz kell fordulni, hívni kell a mentőket, mert akár halálos kimenetelű is lehet az allergiás roham. Léteznek olyan injekciós gyógykészítmények, amelyek gyorsan meg tudják szüntetni a tüneteket, és kihozzák a beteget az életveszélyes állapotból. Enyhébb reakció során a kalciumtabletta is tud segíteni. Ha valakinél egy készítmény akár csak a legkisebb allergiás tünetet is kiváltja, akkor azt a szert a jövőben kerülni kell. Nem érdemes kísérletezni vele, mivel ez a fajta túlérzékenység legközelebb fokozottabban fog jelentkezni.

Ki lehet szűrni vizsgálattal az allergén szereket?

A gyógyszerallergiával az az egyik legnagyobb baj, hogy szinte kivédhetetlen, mivel a gyógyszerkincs fokozatosan bővül, és egyre többféle hatóanyag kerül a piacra. Ezért mindenkinek leginkább magára kell ügyelnie. Ha valaki bevesz egy gyógykészítményt, figyelnie kell, hogy jelentkeznek-e nem kívánt hatások, és ha bármilyen rendellenességet tapasztal, orvoshoz kell fordulnia.

Vannak, akik kifejezetten veszélyeztetettek, akiknél könnyebben kialakulhat érzékenység bizonyos szerekkel szemben?

Vannak túlérzékenységre hajlamosabb emberek, illetve olyanok, akik valamilyen élelmiszerre allergiásak. Nekik fokozottabban vigyázniuk kell a különféle készítményekkel.

Mennyire kell tartanunk a betegtájékoztatókban feltüntetett „kockázatoktól és mellékhatásoktól”?

Minden gyógyszer dobozában megtalálható a hozzá tartozó hosszú és részletes betegtájékoztató, amelyben felhívják a figyelmet arra, hogy milyen mellékhatások fordulhatnak elő a kezelés alatt. Ezektől a problémáktól nem kell igazából megijedni, mert a gyár azt is feltünteti, ha ezer páciensből akár egy is abnormálisan reagálhat a szerre. A legegyszerűbb tehát az, hogy az első egy-két tablettánál figyeljük magunkat, és ha bármilyen rendellenességet észlelünk, illetve ha a betegtájékoztatóban ismertetett tüneteket tapasztaljuk, azonnal szóljunk a kezelőorvosunknak.

Milyen gyógyszerek okoznak leggyakrabban allergiás reakciót?

Bármelyik szer lehet allergén. Ha olyan hatóanyagot tartalmaz, amivel a szervezet korábban még nem találkozott, sajnos nem lehet előre kiszámítani, hogy miként fog rá reagálni.

Ha valakinél már gyermekkorban felfedezik, hogy allergiás, például a penicillinre vagy a nemszteroid gyulladáscsökkentőkre, ez végigkíséri az egész életét? Ki lehet-e váltani mással az ilyen tartalmú gyógyszereket?

Sajnos a gyógyszerallergia nem múlik el a kor előrehaladtával. A penicillin kiváltható más hatóanyagú antibiotikummal. A nemszteroid gyulladáscsökkentőknél azonban nehezebb a helyzet. Szinte az összes általános fájdalomcsillapító ilyen hatóanyagú, és ezeket nehéz helyettesíteni.

Szóljon hozzá!

Decemberi AKCIÓ

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a (beteg)tájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!
* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2014. decemberi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el!

Legutóbbi hozzászólások

Meghosszabbíthatja az életet az ibuprofen?

Több állatfajjal végzett kísérletek eredményei szerint az ibuprofen gyulladáscsökkentő hatóanyag hozzájárulhat az egészség ...
Fekete György
ma 15:34
Ugyanakkor pedig rendszeres szedése a gyomrot teszi tönkre. Most akkor mi van?

A fülzúgás okai és kezelése

A fülzúgás vagy a fülcsengés sokak életét megkeseríti, mivel visszatérő vagy szűnni nem akaró formában jelentkezik. Csendes ...
Ilona
2014. 12. 17. 09:07
Most vettem az online Alexandratól egy kiskönyvet /nem volt egészen 600 ft/ a tinnitusról, még nem olvastam ki, talán az ünnepek után. ...

Ön is gyakran felriad éjjelente?

Ha Ön is tapasztalta már, hogy felriad az éjszaka közepén, szíve hevesen ver, pulzusa szapora, és szinte kiugrik az ágyból, akkor nagy ...
sharapova2008
2014. 12. 15. 11:48
Hát hogyne:gyakran azt álmodom,hogy már nem Orbán a miniszterenök és akkor mindig fölriadok...!

Frigid nők pedig nincsenek!

Az orvosnál szexuális problémáikkal jelentkező nők többsége nem a hiányzó nemi vágyról, hanem az elmaradó beteljesülésről, ...
Lex
2014. 12. 14. 18:25
Nocsak, nocsak milyen ellenségesek a férfitársaink. Tény, hogy vannak nők akik nem kedvelik igazán a szexet, de igen nagy általánosítás ...

Hasfájás - mi lehet az oka?

A hasi fájdalom okát nehéz lehet kitalálni, mivel előfordul, hogy a kisebb és a súlyos hasi problémák is ugyanazon tünetekkel kezdődnek. ...
vagkat@freemail.hu
2014. 12. 14. 13:56
Olvasni való

Mozgásszervi károsodást okozhat a stressz

A hosszan, észrevétlenül fennálló stressz mozgásszervi károsodást is okozhat. A stressz a mindennapi élet velejárója, ám vannak olyan ...
csa-csa
2014. 12. 14. 13:38
akkor fizessék meg a dolgozókat, hogy legalább az anyagiak miatt ne kelljen stresszelni.! ezen kívül is a rohadék górék "engedélyével"! ...

Az önmegtartóztatás dicsérete

Nem tudom, ki hogyan van vele, de nekem néha elegem van. Ilyenkor, tél végén szokott ez megtörténni. Elegem van a reklámokból, a ...
Evelin
2014. 12. 11. 10:10
Nagyon szívesen, neked is boldog Karácsonyt és valóban egészségben gazdag Új Évet!

A térdhajlatban kialakuló Baker-ciszta kezelése

A térdhajlatban jelentkező fájdalom több okra is visszavezethető, ám leggyakrabban az elhanyagolt ízületi gyulladásból vagy porckopásból ...
Török László (toroklaszlo1933@gmail.hu
2014. 12. 09. 20:19
Hogyan lehet behetolni a térd hajlat vizsgálatr metszés nélkül. Ha erős fádalom csillapítót kaptam akkor nagyon magasra emelkedett a ...

Komoly károsodást okozhat a túl sok D-vitamin

A D-vitamin nélkülözhetetlen a csontok egészségéhez. A piacon levő termékeknek azonban csak egy része ellenőrzött, így nem várt ...
Markó Tamás markotamas40@gmail.com
2014. 12. 09. 11:21
Nekem valami nem tiszta. A receptre írt és kapott 1000 D vitamin akkor nem oké.Mert én hónapok óta szedem a VITAMIN D 3 FRESENIUS 1000 NE ...

Hogy kezelhető a krónikus hátfájás?

Krónikus, illetve visszatérő, nem specifikus hátfájásról akkor beszélünk, ha a fájdalom több mint 12 hete fennáll, vagy újra és újra ...
Rauscher Janosne
2014. 12. 08. 12:03
Több éve fájt a derekam.10 méter menés után le kellett ülnöm. Voltam nem egy helyen reuma orvosnál, röntgeneztek,ultrahanggal ...