„Zseniális zenészek vesznek körül”

2014. 04. 05.
Szerző: Szimpatika
Péterfy Bori színész- és énekesnő. A Krétakör Színháznak, majd 2008-tól Alföldi menesztéséig a Nemzeti Színház társulatának tagja. Az egykori Amorf Ördögök zenekar és a 2007 elején alakult Péterfy Bori & Love Band énekesnőjével 2014 márciusában beszélgettünk.
Egyszer azt mondtad, hogy a rock’n’roll-t valamikor biztos abba kell hagyni, színésznő viszont a halálod napjáig lehetsz. Ezt komolyan gondoltad? A rock’n’roll nem arról híres, hogy abbahagyják, inkább belehalnak…

Azért ez inkább a férfiakra jellemző. A nők hamarabb befejezik, vagy ha mégsem, az nem biztos, hogy szerencsés eset. Ez egy borzasztó sok energiát követelő munka, sok mindent be kell áldozni érte. Egy nőnek, főleg ha színpadon van, muszáj foglalkoznia az öregedés kérdésével. Valószínű, hogy a zenélésnek, a színpadi „frontasszonyságnak” lesz egy pillanata, amikor azt fogom érezni, hogy már nincs kedvem tovább csinálni. A színház viszont elképesztő meglepetéseket tartogat egy színésznő számára, kortól függetlenül.

Mennyire vagy tervezgető típus? Hogy látod magadat 60-70 évesen? Egy nagy házban, sok unokával, növényekkel és kutyákkal körbevéve?

Úgy biztosan nem! (nevet) Érdekes ez, mert egyfelől, a mi szakmánkban egyáltalán nem lehet tervezni, másfelől, én mégis ilyen vagyok. A zenekarral kicsit könnyebb, mert az elképzeléseinket általában menetrendszerűen meg tudjuk valósítani, legyen szó új lemezről vagy arról, hogy merre akarunk továbbfejlődni. A zenekar vezetője, zeneszerzője és producere is Tövisházi Ambrus egy személyben, vele szoktuk kitalálni és eldönteni, mi hogy legyen – persze az élet sokszor beleszól a terveinkbe. Nincsen mögöttünk kiadó vagy produkciós cég, aki diktál, és bár ennek megvannak a hátrányai is, de nekünk szükségünk van a szabadságra. A színház esetében – főleg ebben a mai, kultúraellenes világban – ez már nem annyira egyszerű. Az ember egyik nap kap egy telefont, hogy nincs tovább, másnap behívják egy castingra, és megkap egy szerepet… Semmit nem lehet előre tudni. Más lenne egy társulat állandó tagjaként, ugyanakkor olyan sok koncertünk van – hála istennek –, hogy így is alig tudok a zenekar és a gyereknevelés mellé bármilyen fellépést beszorítani. Persze az ember álmodozik... Nyilván akkor lennék boldog, ha 60-70 évesen csodálatos, a koromnak megfelelő szerepeket játszhatnék filmben és színházban is.

Van olyan konkrét szerep, amire nagyon vágysz?

Én mindig formabontó társulatokban dolgoztam, ahol állandóan valami újat kellett kitalálni. Ebben nőttem fel; mi soha nem egy klasszikus színház repertoárját állítottuk színpadra, ezért nincs is olyan konkrét karakter, akit szívesen játszanék. Inkább figurákat látok magam előtt, érzéseket, hangulatokat.

És mint énekesnő? Szeretnél egyszer százezer ember előtt énekelni?

Egy zenekar akkor boldog, ha képes minél nagyobb közönséget megmozgatni, minél több embert vonzani. Nekünk szerencsére nincs okunk panaszra, nemrég például Berlinben volt koncertünk. A filmfesztiválhoz kapcsolódóan az ottani magyar ház, a Collegium Hungaricum Berlin vezetője, Can Togay János minden évben megrendezi a Cinema Totalt – itt léptünk fel. A koncerten többen voltak a magyarok, de nagyon sok külföldi is eljött. Az emberben mindig van egy görcs attól, hogy vajon mennyit értenek meg a magyar dalszövegekből, de az előadás után órákig beszélgettem a közönséggel, és rá kellett jönnöm, hogy sikerült minden érzelmet átadni... Szóval, hatalmas élmény volt!

Lehet, hogy betörtök a nemzetközi piacra is?

Nem, mi egyáltalán nem tervezünk külföldi karriert. Az még azoknak a zenekaroknak is nehezen, vagy egyáltalán nem megy, akik kizárólag ezzel próbálkoznak, erre teszik fel az életüket. Egyszerűen csak nagyon jó érzés az, hogy amit az ember a barátaival csinál, az nemcsak itthon működik, hanem egy másik országban is hatással van az emberekre.

És neked soha nem fordult meg a fejedben, hogy máshol próbálj szerencsét? Elég kozmopolita alkatnak tűnsz, nem valószínű, hogy nehézségeid lettek volna a beilleszkedéssel egy másik kultúrában...

A szakmám nagymértékben a nyelvhez köt. Ha külföldön akartam volna színészkedni, azt a döntést sokkal korábban kellett volna meghoznom. Ha valaki ezzel kísérletezik, annak rá kell tennie az életét, kiköltöznie, nyelvet tanulnia, évekig castingokra járnia, „majdcsak lesz valami” alapon. Néhány kolleganőm megpróbálkozott ezzel, de nekem soha nem volt ennyire fontos, hogy külföldön csináljak karriert. Az egy egészen másmilyen élet. Ráadásul a Krétakörnek, a Nemzeti Színháznak és a zenekaromnak köszönhetően csodálatosan alakult a szakmai életem Magyarországon. A saját közegembe kapaszkodom, mert itt, és ebben vagyok itthon.

Soha nem végeztél főiskolát, mégis a legnagyobbakkal játszhattál együtt. Éreztették veled valaha, hogy te más, kevesebb vagy náluk?

Soha. Nálunk vagy az a színészi pálya menete, hogy leérettségizel, felvételizel néhányszor, előbb-utóbb felvesznek, és akkor színésznő leszel, vagy van a másik út, amin én is elindultam... de ez a járatlanabb. Nem mondom, hogy az elején nem szorongtam, de aztán nagyon hamar kiderült, hogy sok színészkolléga van, aki nem végzett főiskolát. Én soha nem éreztem egy percig sem, hogy bármelyik színházigazgató, színházi ember vagy színész a végzettsége alapján ítélte volna meg a munkatársát.

Mennyire vagy zenész, muzsikus? Mennyire vagy jelen egy szám születésénél?

Sokszor vannak zenei ötleteim, de egyáltalán nem vagyok sem zenész, sem zeneszerző. Sokkal inkább – ahogy viccesen mondani szoktuk – „múzsa” vagy „ihlető”. Mivel zseniális zenészek vesznek körül, eszembe sem jut beleszólni a zeneszerzésbe vagy a hangszerelésbe, ehhez külön tudás, tehetség és többéves tapasztalat szükséges. Viszont a próbákon sokszor én vagyok a „külső fül”, hiszen mindenki más a saját hangszerével van elfoglalva, csak én tudok odafigyelni az egész hangzására. Ilyenkor sokszor beleszólok, de ezek nem igazán szakmai észrevételek. Én mindig kihangsúlyozom, hogy alapvetően nem zenész vagyok, hanem színész.

Pedig valószínűleg több ember gondol rád énekesnőként, mint színésznőként...

Nem választom szét ezt a kettőt, nem is gondolkozom ezen. Nyilván nem vagyok énekesnő olyan értelemben, mint például egy jazz-énekesnő, aki egész életében ezt tanulja, ezt gyakorolja, és a hangja, a technikai tudása a munkaeszköze. Én nem vagyok egy tanult, egy technikás énekes. Inkább előadóművész.

Mennyire találtátok ki azt a figurát, aki most vagy a koncerteken?

Igazából nincs ez kitalálva, inkább kialakult. Ha valaki járt az első két-három koncertünkön, az pontosan emlékezhet rá, hogy az akkori színpadi jelenlétem mennyire távol állt a mostanitól. Nyilván fontos volt, hogy milyen típusú számokat énekeljek, hogy azokban megtaláljam magam. De lassan kezdtem el felszabadulni, és ez tulajdonképpen egy örökké tartó folyamat. Azt hiszem, a koncertszínpadon vagyok igazán önmagam. Nagyon szeretem a közönséget és magamat is meglepni, feldobni, folyton töröm a fejem, hogy még mit merjek, mit találjak ki, vagy mit csináljak, ha megunom magam.

Óvatos duhaj vagy? Úgy tűnik, nem vágsz a dolgok közepébe, lassan építkezel, próbálkozol. Szöveget is csak az utóbbi időben kezdtél el írni, ugyanakkor, a családi hátteredet ismerve, csoda, hogy nem dalszöveg- vagy bármilyen más íróként lettél ismert.

A szövegírással óvatos voltam. Nehezen mertem belevágni, gyerekkoromban még a naplómat is darabokra téptem, annyira bénának találtam, amit írtam. Most is azt gondolom, hogy nagyon jó, ha mások írnak nekem. De van már mögöttem jó pár saját szöveg is, és ezek közül elég sokról azt gondolom, hogy jó. Sőt: nagyon nagy szeretettel gondolok rájuk, és magára a pillanatra, amikor megírtam őket. Remélem, fogok még jó szövegeket írni.

Egyszer megrendeztél egy részletet a testvéred darabjából, de ezen felül nem nagyon nyúlsz vissza a családi gyökerekhez. Nem gondolkoztál azon, hogy valamit kezdeni kéne a szellemi örökségeddel?

Nyilván beépül az emberbe, ha egy irodalmár családban nő fel, ez egész biztosan bennem van. Nagyon sokat olvastam, főleg kamaszkoromban, akkor még rengeteg ideje van az embernek – néha nosztalgiával gondolok vissza arra az időszakra, honnan volt ennyi időm? Később jött a színház… az is egy olyan munkakör, ahol nagyon sokat kell olvasni, és csodálatos emberekkel kerülsz össze, okos rendezőkkel, akikkel egy próbafolyamat olyan, mint egy továbbképzés... Egy szabadegyetem. Ilyen például Zsótér Sándor. De visszatérve a kérdésre: valahogy ez még nem jött el. Ott vannak bennem, és biztos, hogy egy csomó energiát küldenek, de… talán azért is van ez így, mert a nagymamám híres versmondó volt, én pedig ettől mindig idegenkedtem, soha nem szerettem, ha szavalnak. A bátyám pedig biztos ír majd egy családregényt. De én még nem találom ennek a helyét, hogy ezt hol lehetne, vagy egyáltalán, fel kell-e használni.

Két és fél éves a fiad, nem csoda ha nosztalgiával gondolsz a ráérős kamaszkorra. Amikor eldöntöttétek, hogy bölcsődébe fog járni, az a munkád miatt volt, vagy inkább az ő szocializálódása volt a szempont?

A világon mindenhol teljesen normális, hogy a gyerekek bölcsibe járnak. Én nem is tudom, hogy lehetne másképp élni. Az embereknek dolgozniuk kell, és muszáj, hogy az élet a szülés után is menjen tovább.

Vannak olyan anyák, akik még óvodába se akarják elengedni a gyereket.

Ők olyan típusú nők, akiknek az anyaság a fő feladatuk. Nekem nem, nekem sok más dolgom is van az életben. Próbálom úgy csinálni, hogy mindenre jó sok idő jusson... De ha szegény gyerek egész nap velem lenne összezárva, szerintem nem lenne neki annyira jó…

A férjed fotós, gondolom, ő sem fix munkaidőben dolgozik. Hogy oldjátok meg a hétköznapokat?

Ez nehéz feladat. Minden héten leülünk és csinálunk egy heti tervet, meg néha egy havit, a nehezebb időszakokban, például amikor koncertturném van. Általában igyekszünk egymás között beosztani, ki van a gyerekkel, de amikor véletlenül úgy alakul, hogy egyikünk sem ér rá, akkor külső segítséget veszünk igénybe egy véletlenszerűen ráérő nagymama vagy egy bébiszitter személyében. De tényleg nagyon nehéz összehozni mindent.

A fiad ott volt már valamelyik koncerteden?

Igen, egyszer, de túl hangos volt neki. Másnap otthon méregetni kezdett, és megkérdezte, hogy „Anya, hol van a másik Anya?” Mondtam neki, hogy de hát itt vagyok, de ő a másikra gondolt, aki énekelt. Számon tartja az egész csapatot, tudja, hogy ki milyen hangszeren játszik, de azért ez egy küzdelem is, mert ez a zenekarosdi számára azt jelenti, hogy én elmegyek. Szóval még nehéz. De jönnek a szabadtéri koncertek, és ha megint elvisszük, akkor talán jobban megbarátkozik a dologgal.

Szoktál neki énekelni?

Igen, de csak ha kéri.

Sportos anyukának tűnsz, a bölcsődébe is bringával jártok, de régen versenyszerűen RSG-ztél. Elég ennyi mozgás?

A heti egy-két koncert kemény edzést jelent, az az, ami fitten tart. De imádok bringázni, már alig vártam, hogy jó idő legyen, bár amilyen enyhe tél volt, sokkal többször járhattam volna biciklivel. Nagyon élvezem azt a szabadságot, amit a biciklizés jelent, és szerintem a gyerek is. Persze nem megyek az autók között, de szerencsére most már egyre több bicikliút van. Emellett, amikor csak tudok, eljárok ashtanga jógára.

Sokan azt mondják, most divat lett negyven körül szülni, mások szerint ez inkább kényszer. Te mit gondolsz erről?

Szerintem ez elsősorban egy egzisztenciális kérdés, amiről nem lehet megfeledkezni abban a gazdasági helyzetben, amibe sodródtunk. Egyszerűen muszáj a nőknek is dolgozni, és akarnak is, de nálunk még igazán nincs megoldva, hogy akkor mi lesz a gyerekkel. Nemrég itt voltak a barátaink Brüsszelből, ők mesélték, hogy ha színházba akarnak menni, akkor a színház automatikusan kiküld egy bébiszittert... Ettől mi még jó távol vagyunk. Ott azért sokkal profibb a bölcsi, az ovi, ennek az egésznek a rendszere, a lehetőségek, az, ahogyan segítik a családokat. Meg van oldva, hogy a nők szülni is tudjanak, és közben tudják végezni a munkájukat. Lehet rövidebb munkaidőt vállalni, otthonról dolgozni, és egy csomó minden van, amiről nálunk nem is hallottak. Valóban nehéz helyzetben vannak nálunk a nők – és ezáltal a férfiak is. Én nem tudom, mi a megoldás, csak álmodozom arról, hogy bárcsak két életem lenne, és akkor az egyikben rengeteg gyereket szülnék. Mert tényleg nincs annál fantasztikusabb dolog, mint világra hozni különböző csodálatos lényeket. Közben a józan eszem tudja, hogy nem fogok tudni bevállalni még egy gyereket, mert közben itt vagyok én, és az életem, amit szeretnék élni. És egyszerűen nem tudom összehozni a kettőt.

Ezt már eldöntötted?

Nem hozok végleges döntéseket ezzel kapcsolatban. De még így is boldognak mondhatom magam, hogy legalább egyet szültem. Sokan már egyet se mernek manapság.

Örültél, hogy fiú?

Igen, nagyon.

Az apja még annál is jobban, nem?

Igazából teljesen mindegy volt, sőt, először mi is azt gondoltuk valamiért, hogy lány lesz. Csodálatos boldogság, hogy van egy kisfiam.

Nem volt benned az, hogy azért jó lenne egy lány, akivel lehet babázni meg játszani, meg hogy a fiúk állandóan jönnek majd a focival, és összetörik magukat a biciklivel?

Minden munkagépnek, traktornak, exkavátornak már úgy tudom a nevét, hogy el se hiszed, milyen profi vagyok. Persze, jó lenne egy lány meg még egy fiú… hát igen, ez egy nehéz kérdés.

Hogy fog telni a március?

Április 11-én lesz a hetedik szülinapi koncertünk az Akváriumban, erre biztosan sokat fogunk készülni. Aki teheti, jöjjön el, nagy buli lesz!

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!