Úton a környezettudatos kisautó

2014. 09. 02.
Szerző: Szakszon Réka
Magyarországon is elérte már az autóipart a megújuló energia? Mihez kezdenek a fenntartható közlekedés kérdésével a leendő mérnökök? A Shell Eco-marathon nemzetközi versenyen részt vevő fiatalok a jövő energetikai és közlekedési problémáira keresnek megoldásokat.

Zsigmond Ádámmal, a BME GSZK Shark Team csapatvezetőjével és Treszkai Aliz marketingvezetővel versenyről, autókról és célokról beszélgettünk.

Miről szól a Shell Eco-marathon?

A Shell Eco-marathon egy egyedülálló verseny, ahol diákok vállalkoznak arra, hogy megtervezzék, megépítsék és vezessék az energiafelhasználás szempontjából leghatékonyabb járművet. Olyan autót kell építeniük, amely a lehető leghosszabb távot tudja megtenni egy liter üzemanyag, vagy egy kilowattórának megfelelő energia segítségével.

Mikor rendezték az első versenyt?

A történet egészen 1939-ig nyúlik vissza, amikor a Shell Olajvállalat alkalmazottjai fogadást kötöttek, hogy ki tud a legtávolabbra utazni egységnyi üzemanyag-mennyiség felhasználásával. A megmérettetés azóta tudományos szintre nőtte ki magát, kiterjesztették több kontinensre, kibővítve más felhasználható energiahordozókkal, a bioüzemanyagtól kezdve egészen a villamos energiáig. A versenyben Európa-szerte 200 csapat 3000 diákja küzd meg a legjobb energiahatékonyságért.

Milyen kategóriákban lehet indulni?

Két fő kategória van: a városi és a prototípus-autók. A városi autóknál olyan a követelményrendszer, mint egy rendes utcai autónál: minden biztonsági és kényelmi berendezésnek működnie kell. A prototípus-autókon fejlesztéseket tesztelnek, az utcára még nem lehet kimenni velük. A kategóriákon belül üzemanyagforrás alapján is elkülönítik az autókat: benzin-, diesel-, elektromos, hidrogénes és alternatív meghajtású autókkal lehet indulni. Mi úgy döntöttünk, hogy kezdőcsapatként a dieselprototípus-kategóriában nevezünk.

Hogy jött az ötlet, hogy csatlakozzatok a versenyhez?

Középiskolai és egyetemi csapatok is indulhatnak a Shell Eco-marathonon: Magyarországról idén öt csapat vett részt a rendezvényen a maguk tervezte autókkal. Tavaly ősszel találtuk ki, hogy 2015-ben mi is szeretnénk indulni egy BME-s csapattal. A GSZK Shark Team tagjai a BME hallgatói, és a csapat része a BME Gépész Szakkollégiumának. Közel hatvan ember dolgozik jelenleg a projekten, akik többségben gépészmérnök, mechatronikai mérnök, közlekedésmérnök és villamosmérnök hallgatók, de akadnak köztük műszakimenedzser-szakos diákok is. A résztvevőket összeköti, hogy számos lehetőséget látnak a megújuló energiaforrásokban, és ezeket szeretnék alkalmazni és terjeszteni a verseny keretei között is.

Most hol tartotok a projektben?

A csapatok az elmúlt fél évben elkezdtek foglalkozni irodalomkutatással, megnézni, mások milyen módszerekkel dolgoznak. Felállították a követelményjegyzéket, ahol leírták a megvalósítandó célokat. Most kezdődik a tervezési fázis, 2015 elejére szeretnénk elkészülni az autónkkal. Emellett a csapat marketingtevékenysége is elindult, folyamatosan keressük a cégeket, akik szponzorálnának minket, hiszen szükségünk van szerszámokra, anyagokra, alkatrészekre és pénzügyi segítségre.


Mennyire alkalmazható gyakorlatban a kisautó építése során szerzett tapasztalat?

A projektben végzett munka jelentős része használható a későbbiekben. A hallgatóknak van lehetőségük kipróbálni a tudásukat, és új dolgokat kitalálni. Ha a fejlesztéseknek sikerük van a versenyen, később tovább lehet őket gondolni, és akár egy-egy koncepciót (pl. motort, felfüggesztést, elektronikát) át is lehet emelni a jövőben egy új autóba.

Hogy kapcsolódik a verseny a fenntarthatósághoz?

A kiindulópontban is szerepel a környezettudatosság, hiszen a kisautókkal a legnagyobb energiahatékonyságot próbáljuk elérni. A jövő energetikai és közlekedési megoldásaiban komoly szerepet játszhat a verseny, amit a kommunikációnkban is szeretnénk hangsúlyozni. Itthon is kezd egyre fontosabbá válni a környezettudatosság és a társadalmi felelősségvállalás. Többek közt ezekkel a kulcsszavakkal köthető össze a verseny, és ezzel próbáljuk felkelteni a cégek érdeklődését, akik támogatnának minket. Jövőre szeretnénk létrehozni egy eseményt, az ECO-Day-t, ahol a környezettudatos autók és szponzoraink is találkozhatnak.

Magyarországon mennyire terjedtek el az alternatív energiaforrással működő autók?

Az egész világon látható a törekvés az alternatív hajtású autók felé, és ez Magyarországon is észrevehető. Egyre több olyan versennyel találkozunk, ahol elektromos vagy egyéb megújuló energiaforrással működtethető autó tervezése a cél. Itthon ősszel rendezik meg az alternatív hajtású autók versenyét, ahol több típusú járművel lehet versenyezni, az otthon elektromos motorral felszerelt szériaautótól kezdve a versenyekre épített speciális prototípus-autókig. Magyarországon kutatási szinten ilyen keretek között tudnak megvalósulni az alternatív energiaforrásokra irányuló törekvések, és a Gépész Szakkollégiumban is feladatunk, hogy a hallgatókat a környezettudatos szemlélet felé tereljük.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!