A jó iskolában nem a felejtés számára tanítanak

2015. 09. 24.
|
Már megint vége van egy hosszú, forró nyárnak. Már megint kezdődik az iskola. Családunkban két kisgyerek is első osztályba lép. Szüleik hosszas keresgélés után kiválasztották nekik a környékünkön elérhető, remélhetőleg legjobb iskolát. Nem volt könnyű. Mert, melyik a jó iskola? Ki tudja, ki mondja meg?

A szülő csak áll és tanácstalan.

Az a jó iskola, ahonnan a gyerekek a legjobb középiskolába tudnak bejutni? Amelyikben a diákok a legtöbb tanulmányi versenyen jeleskednek? A mai teljesítménycentrikus világunkban a szülő könnyen gondolhatja azt, hogy igen. Az a jó iskola, ahol már első osztályban minden nap angolt tanítanak.

De biztos ez?

A gyerekekhez értő pedagógusok és gyermekpszichológusok azt mondják, hogy nem ez a fontos. A jó iskolában a gyerekekből nem ölik ki a kíváncsiságot és kreativitást, nem büntetik a tudásvágyat és őszinteséget. A jó iskolába nem szorongva indul el reggelenként. Nem talál ki hasfájást, fejfájást. A jó iskola célja az, hogy megszüntesse saját magát, eljuttassa a gyereket az önállóságnak arra a szintjére, ahol már egyedül is képes ismereteket szerezni. A jó iskolában arra készítik fel, amire az életben majd szüksége lesz.

Vagyis?

Önismeretre, mert erre van szüksége később, hogy megtalálja azt a munkát, azt a partnert, azt az életmódot, amiben boldog és elégedett lesz. Empátiára. Arra, hogy bele tudjon helyezkedni mások szempontjaiba. Mert erre van szüksége ahhoz, hogy később megértse a szüleit, gyerekeit, főnökeit, beosztottjait. Vagy akár a szomszédjait, és békében tudjon élni önmagával és környezetével.

Önuralomra. Mert erre van szüksége ahhoz, hogy elérje a céljait. Kitartásra, hogy képes legyen küzdeni.

A jó iskolában megtanítják a gyerekeket tanulni, és gondolkodni.  És nem ismereteket sulykolnak beléjük, hiszen annak, amit a gyereknek a mai iskola tanít, 75 %-át öt év alatt az eminensek is garantáltan elfelejtik, ha nem használják mindennap. Tehát nem a felejtés számára tanítanak. Ráadásul ma már a gyerek az internetről egy óra alatt több információhoz jut, mint amennyit a tanár, mint a tudás birtokosa, és az iskola, mint a tudás központja, egy hónap alatt át tud adni neki. Az iskola feladata a harmadik évezredben nem lehet csupán a tananyag átadása és elsajátításának ellenőrzése.

Hanem?

A jó iskola gondolkodni tanít, nem ismereteket sulykol, hanem az ismeretek feldolgozásában segít. Nem adatokat magoltat, hanem megtanítja az adatokat értelmezni. Az igazat a hamistól megkülönböztetni. A jó iskolában a gyerekek megtanulják, hogyan kezeljék konfliktusaikat, hogyan tolerálják a másságot.  A jó iskolában a gyerekek együttműködnek, bíznak egymásban, és elismerik a másik képességeit. Megtanulják, hogy mindenki jó valamiben.

A jó iskolában jó pedagógusok tanítanak. Hogy milyen a jó pedagógus?

Nem szigorú, nem engedékeny, hanem mindig olyan, amilyennek a konkrét nevelési helyzetben lennie kell. Nem pályakezdő, de még nem nyugdíj előtt áll. Már valószínűleg családja, gyermeke van. Még fiatal és rugalmas, az újat befogadni akaró, de már van saját nevelési tapasztalata. Már nem csak a tananyagot tanítja, hanem a gyermekeket is. Ha az ember egy jó pedagógus osztályába lép, látja, hogy az osztályterem falait az ott tanuló gyerekek munkái díszítik. Színesen, bőségesen.

A jó iskolába jó belépni. A környezet tiszta, a folyosókon senki sem rohan lökdösődve, üvöltve, a légkör nem félelmet áraszt, hanem örömet. A jó iskolában az érzelmi intelligenciát is fejlesztik, nem csupán az értelmi képességeket.

A kilencvenes évek elején ugyanis volt egy vizsgálat. Arra kérdeztek rá a kutatók, hogy mitől függ a gyerekek életben való boldogulása. Kiderült, hogy az értelmi képesség, vagyis az IQ, illetve az iskolában megtanult anyag csupán 18%-ban befolyásolja az életben való későbbi helytállást. Az életben való beválás döntő mértékben az érzelmi intelligenciától és ennek különböző változataitól, szociális készségektől, kommunikációs képességektől, és a kreativitástól függ.

Hogyan lehet ezeket fejleszteni?

Vannak technikák.

Az önismeretet a kortársakkal közösen végzett feladatok fejlesztik leginkább. Az az iskola, ahol a feladatokat nem egyénileg, hanem párban, csoportban kell végezni, az jó. Az önuralmat és kitartást leginkább a sportok fejlesztik. Az az iskola tehát, ahol a mindennapos sportot támogatják és lehetővé teszik, az jó. A kreativitást segítő technikák lényege az, hogy olyan feladatokat kínál, melyek megoldásához mindkét agyfélteke használatára szükség van. Mert agyunk mindkét fele más és más képességekért felelős. A bal agyféltekénk képessége a beszéd, írás, olvasás, számolás, logika, elemzés, listázás, részletek, sorbarendezés, egymásutániság. A jobb agyfélteke viszont a képzelet, a színek, téri-vizuális ingerek, muzikalitás otthona. A közfelfogás szerint vannak jobb-, illetve balagyféltekés emberek. Ez azonban nem teljesen igaz, inkább arról van szó, hogy ki-ki agyának melyik felét használja inkább. A nyugati kultúra erősen a logika, az elemzés, az információ feldolgozásra épít. A verbalitás a legfőbb alapja. Oktatásunk egyoldalúan a bal agyféltekei funkciókat preferálja. Ezért a kreatív gondolkodás kifejlesztéséhez olyan módszereket kell elsajátítanunk, amely a két félteke képességeit egyszerre fejleszti. A jó iskola ezt teszi.

Ilyen egyszerű. Gondoltam, amíg el nem kezdtünk iskolát keresni. Mert azóta tudom, hogy jó iskola nincs. Csak olyan iskola van, amely a legfontosabb két szempont szerint jó. Nem kelt félelmet, se szorongást, tehát nem árt. És nem öli ki a tudásvágyat a gyerekből. A többi szinte jön magától.

Szóljon hozzá!

Áprilisi AKCIÓ

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

* A kockázatokról olvassa el a használati útmutatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát!

** Étrend-kiegészítő, nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot.

Hírlevél feliratkozás

Felhasználási feltételek, adatkezelés »

Aktuális magazinunk

Magazin címlap Megjelent a Szimpatika magazin 2017. áprilisi száma!

Ingyenes magazinunkat kérje gyógyszerészétől a Szimpatika emblémával ellátott gyógyszertárakban! A korábbi számokat ide kattintva érheti el

Legutóbbi hozzászólások

A csalántea hatása az egészségre

Tibetben sok más hasznos, természet adta lehetőség között a csalánt is kiemelt gyógyhatású növényként emlegetik. Leveleit kiszárítva ...
joci
ma 21:32
Nekem az lenne a kérdésem hogy frissen le szedni és meleg vízben be áztatva egész este és reggel fogyasztani..Ezt így lehet mert nagyszüleim ...

Szorult helyzetben – a hashajtók helyes használatáról

A székrekedés olyan probléma, amivel gyakorlatilag mindenki találkozik legalább egyszer élete során, de mégis kevesen beszélnek róla. Mivel ...
Éva
tegnap 19:37
Próbált meg az utifűmaghéjat, mustármagot, vagy a előtted szóló ajánlásait.

Érelmeszesedés elleni vakcina. Pro és kontra

A szív- és érrendszeri betegségek még mindig a vezető halálokok közé tartoznak. Egy magyar kutató érelmeszesedés elleni vakcináját ...
János68
tegnap 07:05
Ha valaki tud segíteni, kérném a vakcina elérhetőségét! jamido@freemail.hu

A gyömbér 10 gyógyhatása

A gyömbér egy természetes gyógynövény, amelyet fűszerként világszerte használnak. Több egészségügyi kutatás is bizonyítja, hogy a ...
BORSFAY MIKLÓSNÉ
2017. 04. 27. 17:59
ÉN SZEDEM A WARFARIN VÉR HIGITÓT,ÉN NEKEM SZIV PROBLÉMÁM VAN BEVAN ÁPITVE AZ ÉR HELYET VALAMI ÉN EHETEM E

Huszonötször magasabb a vakok aránya a cukorbetegek körében

Ez derült ki egy átfogó, a látáskárosodás és a diabétesz közötti összefüggést vizsgáló magyarországi kutatásból, amelynek ...
Kreithné Balogh Ilona
2017. 04. 25. 18:21
Inzulinos cukorbeteg vagyok és sajnos nem tudom beállítani a cukorszintemet, mert hol nagyon magas 20 körül, hol nagyon alacsony 3,1. A ...

Felfázás vagy valami egészen más?

Nők millióinak okoz napi szinten komoly problémákat a felfázás – legalábbis így nevezzük közkeletű elnevezéssel azokat a tipikus ...
Pethő Mária
2017. 04. 21. 15:21
Már nem lehet kapni Nitrofurantoint.

Új vakvezető rendszert fejlesztettek ki az Óbudai Egyetemen

Újszerű megoldást találtak az Óbudai Egyetem mérnökei a látássérültek akadálymenetes közlekedésének biztosítására. Elektromos ...
csiker péter
2017. 04. 20. 08:03
Előbb akadály menntes helyek kelleneek!Bpegyik fő pálya udvarai sem akadály mentesek!!!

A fülzúgás okai és kezelése

A fülzúgás vagy a fülcsengés sokak életét megkeseríti, mivel visszatérő vagy szűnni nem akaró formában jelentkezik. Csendes ...
Danny
2017. 04. 17. 18:51
van szüksége sürgős anyagi segítséget, kölcsön bővítése, az üzleti vagy a számlák befizetése? kínálunk mindenféle hitel cégek és ...

Noé családja

„Ez nem hobbi. Hobbiból focizom vagy kirándulok. Az állatmentés teher. Én lennék a legboldogabb, ha nem lenne rá szükség, ha nem lennének ...
Csovák Tünde
2017. 04. 14. 10:18
Csodálatos, alig várom, hogy nyugdíjas legyek, úgy érzem ezt szeretném akkor csinálni

A pajzsmirigyproblémák orvosolhatók

A pajzsmirigybetegség elsősorban a nőket érinti, és akár meddőséget is okozhat. A betegség gyakoribb formáját, a ...
Kovács Kettő Jánosné
2017. 04. 05. 11:55
"Túlműködés esetén a vérben a TSH, azaz a pajzsmirigyserkentő hormon szintje megemelkedik, alulműködéskor pedig lecsökken." - Ha a ...